Arbetsgivarna riskerar att tappa ansiktet

Fler och fler arbetsgivare inför policys kring användandet av främst Facebook men även andra sociala medier på arbetet. Det är ett feltänk som beror på att man inte f’örstår att det är ett nytt sätt att nätverka och att kommunicera. Jag har själv varit skeptisk till det hela men är nu helhjärtat en anhängare till Facebook.

Arbetsgivare som förbjuder sina anställda att använda Facebook kan lika gärna begränsa tillgången till telefoner, e-mail och skaffa en vakt som säkerställer att det inte försiggår annan otillbörlig kommunikation.

Att övervaka och detaljstyra fungerar inte på arbetsplatser där man säger att det ska finnas frihet under ansvar. Begränsa de anställdas friheten och de kommer att begränsa sitt ansvarstagande och därmed sitt engagemang för sitt arbete och sin arbetsgivare.

Smarta arbetsgivare kommer uppmuntra de anställda att kommunicera med sina kunder. Om det sedan sker via direkta möte, telefon eller sociala medier är mindre väsentligt. Man måste tro att personalen har förmågan att den lämpligaste formen.

Ge de anställa frihet att kommunicera. Det finns de som pratar bort timmar i telefon. Det är ingen förespråkar att man ska begränsa tillgången till telefoner för kollektivet för det.

”Glöm inte fördelarna med Facebook” | Second Opinion.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *