Konsensus nonsensus

Vissa saker måste ligga till sig. Detta inlägget har legat och myst till sig som utkast sedan april 2009.

Jag är helt övertygad om att vår svenska förkärlek för konsensus inte är det bästa i alla läge. Ibland måste man kompromissa, men ett beslut blir inte bättre för att man nåt konsensus. Man finns andra exempel där det är enkelt att göra logiska felslut. Exempelvis har inte majoriteten alltid rätt.

Nu har jag ett tydligt exempel på hur kompromisser och konsensus blir ett så dåligt alternativ att det är ett icke-alternativ. Exemplet kommer från skolan värld och det handlar om tidiga betyg eller inte. Från borgligt håll ville man ha tidiga betyg. Vänstern ville inte ha några betyg. Vissa av dem inga betyg överhuvudtaget.

Där börjar förhandlingarna två läger med vars en idé om vad man vill och varför. Sen förhandlar man för att nå det som kallas bred lösning. En bred lösning som ingen fördrar men alla kan acceptera. Själva sinnebilden av en konsensus-lösning,

Det resulterar i att man inför skriftliga omdömen. Skriftliga omdömen är inte betyg. De får inte skrivas så att de uppfattas som betyg. Ändå ska de utgöra ett omdöme för att diskutera barnets utveckling tillsammans med föräldrarna. Den otacksamma uppgiften att skriva dessa skriftliga omdömen som inte får uppfattas som betyg landar på lärarna, vars egentliga  uppgift är att lära våra barn läsa, skriva och räkna. Istället får de sitta och räkna ut hur de ska kunna skriva ett omdöme som föräldrarna ska läsa.

Att sedan förklara detta omdöme för föräldrarna ryms så klart inte inom ramen för ett kvartsamtal. Därför har man döpt om det till utvecklingssamtal som tar betydligt mer tid i anspråk.

Detta är ett exempel på att ett konsensus beslut ibland är direkt skadligt. Det stjäl lärarnas tid och energi och därmed går det ut över undervisningen. Här skulle man antingen inför betyg eller låta bli. Det finns ju ingen som skulle förslagit att man införde skriftliga omdömen. Ändå blev det så.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *