Biltullar och trängselskatt

Maud Olofsson vill införa trängselskatt i bland annat Malmö och Kristianstad. Då kan man ju ställa sig frågande till om hon varit i vare sig Malmö eller Kristianstad. Där finns ingen trängsel. Ibland blir där köer, men knappast trångt.

Det hela bygger på en förväxling mellan två saker. I Stockholm stod trafiken helt still på grund av trängseln. I Skåne har vi inte det problemet, i alla fall inte ett tillräckligt stort för att det ska krävas trängselskatter. Trängselskatten är till för att reducera trafiken och skapa framkomlighet.

Hon verkar förväxla trängselavgifter med vägavgifter. Vägavgifter är ganska vanligt i ett internationellt perspektiv. Exempelvis är Öresundsbron till stor del finansierad via vägavgifter. En vägavgift betalar man för att köra på den väg som byggs med hjälp av de framtida intäkterna.Vägavgifter är till för att finansiera vägbyggen och underhåll.

I Skåne kan vi till exempel tänka oss att E22 fick vägtullar om man byggde ut den till motorväg hela vägen. Att belägga trafiken inne i städerna och använda pengarna till motorväg är tokigt. Denna politiska klåfingrighet öppnar  upp för att man inte satsar på de vägar där behovet är störst utan på de vägar där politiker märker störst opinion.

En mycket enklare åtgärd för att begränsa trafiken i innerstäderna är att höja p-avgifterna ännu mer, bygga bättre cykelvägar och förbättra kollektivtrafiken. Då får man bort de korta och onödiga bilresorna.

”Hon har inte en aning om verkligheten” – Världen – Sydsvenskan – Nyheter dygnet runt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *