Att äga eller inte äga

Bilpooler har än så länge inte blivit så stort i Sverige. Men på andra ställen händer det mycket.

The market leader is a company called Zipcar, founded in Cambridge, Massachusetts, which is now headed for a public listing. Zipcar already has 400,000 members, mostly in America where it is thought to have 80% of the market.

Biluthyrarna och biltillverkarna ser en marknad de helt enkelt inte kan bortse från längre. Det finns dessutom en möjlighet att för att denna nya affärsmodell kan skapa en marknad för elbilar.

There is one way that car-sharing might actually help carmakers, however. The main car-sharing firms are keen to promote electric vehicles, since that fits with their green ethos. So they could become a reliable source of demand for such cars, which carmakers feel they ought to make but are unsure if they can sell. And if sharers like their electric vehicles, they may even go on to buy them.

Det beror på om biltillverkarna slutar att se sig själv som biltillverkade och istället ser sig själv som serviceföretag som tillhanda håller en transport från plats A till plats B. Men de kan ju också se sig själv som serviceföretag om det hjälper dem att uppnå sina mål som tillverkande företag.

Car-sharing: Wheels when you need them | The Economist.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *