Folkpartiet sålde inte sig själv

Makthavare.se avslöjar hur mycket varje parti lade i marknadsföring per röst.Intressant statistik.

Här finns ju uppenbara skalfördelar. Vilket slår genom på att Sossarna och moderaterna köpte reklam för 24 respektive 30 kronor. Folkpartiet och Centern lade ut  nästa 80 kronor per vunnen röst, och då ska man tänka på att det fanns en del som stödröstade på de mindre borgliga partierna.

Kostnadseffektivast var Vänstern och Sverigedemokraterna som låg strax över 20:an.

Hur stor roll tror du att reklam och annonsering spelar för att du ska välja just det partiet? Jag tror att det spelar roll för att skapa intresse för partiet, men inte att det är det som är avgörande.

Det hade varit intressant att se FI:s siffror. Det kanske är effektivare att elda upp pengarna.

Makthavare » Centern betalade 79 kr för varje röst i valet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *